1.5 – 3 ani – Stadiul antepreșcolarității
Această etapă este marcată de dorința intensă a copilului de a explora și de a se exprima, dar și de o puternică nevoie de siguranță emoțională. Copilul este profund atașat de figurile de referință (părinți, îngrijitori), dar începe să manifeste interes pentru lume și persoane noi.
Trăsături generale
- Puternic legat afectiv de persoanele apropiate, dar curios să exploreze
- Se exprimă prin țipete, plâns, gesturi ample deoarece nu își poate verbaliza eficient emoțiile și dorințele.
- Se confruntă cu un conflict interior între dorința de autonomie și dependența fizică și emoțională de adult.
Dezvoltarea cognitivă
- Atenția poate fi menținută 3–4 minute, mai ales în contexte pozitive
- Începe să înțeleagă unele acțiuni și poate urmări două instrucțiuni simple
- Nu distinge clar între realitate și imaginar
- Poate face alegeri simple între două opțiuni
Activitatea preferată
- Jocul se bazează pe manipularea obiectelor, fără un scop bine definit.
- Preferă jocul alături de alți copii, dar nu încă împreună cu ei (joc paralel)
- Nu distinge clar între realitate și imaginar
- Poate face alegeri simple între două opțiuni
Limbaj și comunicare
- Se dezvoltă primele reflexe condiționate și abilități de comunicare.
- Scade treptat dependența de adult și crește capacitatea de a verbaliza
Inteligența emoțională
- Reacționează fizic la frustrare (plâns, mușcat, lovit).
- Nu înțelege glumele subtile sau tachinările.
- Nu are încă un autocontrol dezvoltat.
- Are nevoie de ritualuri și rutine pentru a se simți în siguranță.
- Reacționează la pedepse cu izbucniri temperamentale.
Cum îi venim în întâmpinare?
- Creează un mediu stabil, cu rutine zilnice clare
- Confirmă comportamentele dorite, oferind apreciere atunci când apar
- Stabilește limite simple și clare
- Încurajează autonomia, lăsându-l să aleagă atunci când este posibil
- Răspunde cu răbdare la întrebările repetitive
- Oferă alternative simple, pentru a-l ajuta să se simtă în control
Programează o vizită
×